4.2. Westers normenkader vs. SOGIESC doorheen de wereld
Wanneer iemand omwille van hun SOGIESC naar België vlucht, botst die vaak op een Westers normenkader over LGBTI+ personen en het leven dat daarbij zou horen.Hierdoor is er vaak onbegrip voor belevingen van niet-Westerse LGBTI+ personen.
Bijvoorbeeld:
In het Westen heerst het idee dat alle LGBTI+ personen ernaar verlangen op ‘open en trots’te zijn op hun identiteit. Deel je dit verlangen niet, dan stuit je op veel onbegrip.
Religie wordt vaak als onverzoenbaar beschouwd wordt met gender- en seksuele diversiteit. Wanneer iemand bijvoorbeeld aangeeft strikt moslim én lesbisch te zijn, kunnen mensen dat soms moeilijk aanvaarden.
In het Westen wordt vaak gedacht dat homo mannen een vrouwelijkere expressiehebben en dat lesbische vrouwen een mannelijkereexpressie hebben. Wanneer dit niet zo is, geloven mensen je minder snel.
Nochtans zit er heel wat diversiteit in de beleving van SOGIESC wereldwijd en kan je het vanuit verschillende perspectieven bekijken. Dat kan je zien in onderstaande fotoreeks. Ga met je computermuis op de foto staan om meer informatie te kunnen lezen.
In verschillende culturen worden genderdiverse personen gewaardeerd in een spirituele of rituele rol, vanwege hun unieke positie tussen mannelijke en vrouwelijke werelden. Denk bijvoorbeeld aan hijras in Zuid-Azië.
In sommige gemeenschappen wordt gender als veranderlijk beschouwd en onder invloed van bepaalde levensfases, spirituele ervaringen en andere omstandigheden. Zo heb je bv. Bugis in Indonesië, waar men vijf genderidentiteiten kent: man, vrouw, calabai, calalai en bissu. 'bissu' wordt daarbij beschouwd als het gender dat alle anderen overstijgt en er de perfecte balans tussen vormt.
Two-spirit is een parapluterm voor personen uit inheemse bevolkingen uit Noord-Amerika die genderdiverse identiteiten hebben. Binnen hun cultuur hebben ze vaak een spirituele en helende functie.
In bepaalde samenlevingen wordt gender voornamelijk bepaald door de rol die iemand vervult binnen de familie of samenleving en niet door biologische kenmerken. Zo heb je in Albanië de Burrnesha. Dit zijn mensen die bij geboorte geregistreerd werden als vrouw, maar leven zoals een man. Ze gaan ook een kuisheidsbelofte aan.
Deze diversiteit wordt vaak vergeten, niet opgemerkt, niet erkend of niet in rekening gebracht, omdat we vanuit ons eigen referentiekader starten. Ze zijn complexer dan wat we kennen, aangezien ze een specifieke rol opnemen die niet te vergelijken valt met onze Westerse context. Ze tonen wel de diversiteit die er bestaat. Het is daarnaast ook opvallend dat ze met gelijkaardige uitsluitingsmechanismen te maken krijgen.